A világkörüli út is egyetlen lépéssel kezdődik...

Van egy nagy, mégis egészen hétköznapi titok. Mindenkinek része van benne, mindenki ismeri, de csak kevesen gondolkodnak el rajta. A legtöbb ember tudomásul veszi, csöppet sem csodálkozik rajta. Ez a titok az idő.

Van naptár, van óra, hogy mérje, de ez mit se jelent, hiszen mindenki tudja, egy-egy óra néha egész örökkévalóságnak tetszhetik, el is suhanhat, akár egy pillanat – attól függ, mit élünk meg abban az órában.

Mert az idő élet. Az élet pedig a szívünkben lakik.

Mert ahogyan van szemetek, hogy a fényt meglássátok, van fületek, hogy a hangot meghalljátok, úgy van szívetek, hogy az időt megérezzétek. S minden idő, amit nem a szívünkkel érzünk meg, elveszett idő, akár a szivárvány színei a vaknak, a madár éneke a süketnek.”

Michael Ende - Momo

Matitosora Aikotoba

AZ ÖTLET ÉS A TERVEZÉS

Hosszú évek óta álmodoztam arról, hogy milyen jó volna egy nap elindulni és körbejárni a világot... Kizökkenni egy kicsit ebből a rohanó világból, egy pillanatra lelassítani az időt és körbenézni. A mindennapok olykor ellopják tőlünk az időt és nem engedik, hogy észrevegyük azt, hogy: AZ ÉLET MAGA A CSODA!

Ez az álom látszik most megvalósulni...

Az ötlettől a megvalósulásig nagyon hosszú út vezetett. Eleinte az ember csak eljátszik a gondolattal, bármi is hajtsa legbelül: mesebeli távoli tájak vonzása, érintetlen természet felfedezése vagy titokzatos idegen kultúrák megismerése, netán tengerparti, mindent feledtető pihenés vagy éppen pont az ismeretlen nagyvárosok nyüzsgése... Aztán egy szép napon a gondolatot szilárd elhatározás követi, és kezdetét veszi a lavina: alaposan körbejárni a témát. Tehát mi is kell egy ilyen úthoz? Egy kis pénz (kevesebb, mint gondolnád), hátizsákos világkörüli jegy, rengeteg utánaolvasás, sok-sok tervezés. No és persze még valami: egy kis kalandvágy! :)

TEENDŐK INDULÁS ELŐTT:

  1. Repülőjegyek
  2. Vízumok
  3. Oltások
  4. Biztosítás
  5. Nemzetközi jogosítvány
  6. Autóbérlés
  7. Szállások
  8. Kütyük
  9. Valuták
  10. Konzulátusok

Nézzük ezeket részletesen:

1. Repülőjegyek:

Az útvonal megtervezése döntő kérdés. Nálunk ez úgy másfél évvel az indulás előtt vette kezdetét, és bizony hónapok mentek rá, mire összeállítottuk az áhított verziót. Ez idő alatt a hárombetűs nemzetközi repülőtér kódok világában igazi profi lettem (ámulatba ejtve az ajánlatkérésekkel megkeresett világkörüli jegyekkel foglalkozó társaságokat is. :) ... Ugyanis mi magunk állítottuk össze az útvonaltervünket, ami nem is tűnik olyan egyszerű dolognak, ha valaki elkezdi körüljárni a világkörüli jegyek (oneworld, global explorer stb) angol nyelvű bonyolult szabályrendszereit és figyelembe veszi, hogy a nemzetközi repülőjegy foglaló rendszerek - amik a különböző verziók árainak kalkulálásánál nagy segítségünkre voltak - csak 10 hónapra előre töltik fel a menetrendeket.

"A világ körüli repülőjegyek lényege, hogy egy adott légiszövetség társaságainak járataiból csemegézve saját magunk legózhatjuk össze a berepülni kívánt útvonalat. Mivel ezen jegyek ár/érték aránya igencsak kedvező, számos megszorítást kell figyelembe vennünk a döntés során." Ilyenek például: az érintett kontinensek száma, a megtett mérföld, az egy kontinensen belül repülhető szakaszok száma, az egyes országok közötti traszferek iránya, a kiindulási és a célállomás egyezősége, nem telhet el egy évnél több az indulás és az érkezés között stb.

Az ezernyi szabály mellett egyéb szempontokat is figyelembe kellett vennünk: például Tibet azért esett ki, mert az ottani légitársaságok nincsenek benne ezekben a légi szövetségekben, vagy Japánt végül a "sorból kilógó" időjárás miatt töröltük. A legfontosabb saját elveink, amelyeket az útvonal tervezésénél mindvégig szem előtt tartottunk: egyrészt, hogy másfél hónapba 5-6 állomásnál többet ne szorítsunk bele, hogy legyen időnk élvezni is az utat; másrészt pedig igyekeztünk a legtávolabbi helyeket kiválasztani (pl. Új-Zéland Magyarországról nézve ténylegesen a világ másik fele), hiszen a "közelebbi" állomások egyszeri, rövidebb utazásokkal is megközelíthetőek.

A járatszámokra lebontott útvonaltervvel a kezünkben megkerestünk jónéhány erre specializálódott külföldi társaságot, majd kiderült, hogy az egyiknek Magyarországon is van képviselete, így szétnéztünk itthon is. Hamarosan kezdetét vette az alkudozás, míg végül - a különálló repülőjegyekhez képest kb. harmadára leszorítva az árat - a magyarokat választottuk (köszönhetően Zsuzsi igen segítőkész hozzáállásának is!).

A főbb állomásaink (és ami minket vonzott):

1) Thaiföld: Bangkok (thai kultúra, buddhizmus), Koh Chang (gyönyörű fehér homokos part, nyugalom)

2) Kambodzsa: Angkor (a dzsungel és az ősi khmer civilizáció)

3) Ausztrália: Sydney (az egyik legélhetőbb nagyváros) és Új-Zéland (mesebeli tájak, természeti csodák)

4) Peru: Lima, Cusco, Machu Picchu (a történelmi szentély, inka birodalom)

5) Ecuador: Galapagos szigetek (az utolsó édenkert, csodálatos állatvilág)

6) Kuba: (ahol megállt az idő)

2. Vízumok:

Miután egész évben spóroltunk a szabadnapokkal - és ügyesen a 2012/2013 évváltásra időzítettük az utat, így a két éves összevont - rendelkezésre álló szabadságainkkal 47 naposra tervezhettük utunkat. Ebből adódik, hogy 30 (illetve 90) napnál többet sehol nem fogunk tartózkodni, tehát a vízumokkal sem kellett sokat bajlódnunk, ugyanis magyar állampolgárok az alábbi országokban mentesülnek a vízumkötelezettség alól:

  • Thaiföld (2011.08.11 óta, 30 napot nem meghaladó beutazás esetén)
  • Új-Zéland (90 napot nem meghaladó beutazás esetén)
  • Chile (1992.06.01 óta, 90 napon belül)
  • Peru (2003.10.09 óta, 90 napon belül)
  • Ecuador (90 napot nem meghaladó beutazás esetén)

Ami kimaradt a felsorolásból:

  • Ausztrália: az országba történő beutazáshoz vízum szükséges. 2006 januárjától Ausztrália - haladva a korral - teljes mértékben elektronizálta a vízumkiadást. Ez azt jelenti, a vízumkérelmet elektronikusan kell kitölteni (jópofa kérdések sora...), majd a jóváhagyásáról és a vízum típusáról levélben kap értesítést a kérelmező. A vízum a kérelmben megadott útlevéllel érvényes. Minden jóváhagyott vízum bekerül Ausztrália bevándorlási rendszerébe, mely a repülőtéri bejelentkezéskor megjelenik, és az utas minden egyéb teendő nélkül felszállhat a gépre, és elutazhat Ausztráliába.
  • Kuba: 2001. október 1-jétől magyar állampolgár csak érvényes vízum vagy turistakártya (Tarjeta de turista) birtokában utazhat be Kubába. Turistakártyát néhány utazási irodában be lehet szerezni (9.500 HUF/fő, és mivel a belépést megelőző 30 napon belül kell érvényesnek lennie, így mi majd a repülőn kitöltjük az előzetesen lepecsételt papírokat). Kiutazáskor repülőtéri illetéket kell fizetni valamennyi, nemzetközi járatot igénybe vevő utasnak. Ennek díja 25,- CUC/fő. (2012. február)
  • Kambodzsa: vízumot előzetesen valamelyik kambodzsai külképviseleten lehet beszerezni, vagy az országba érkezve nemzetközi repülőtereken, továbbá a turisták által gyakran használt szárazföldi nemzetközi határátkelőhelyeken. (Azonban a napokban olvastam, hogy a Külügyek és Nemzetközi Együttműködés Minisztériuma bevezette az e-Vízumot is, mely lehetővé teszi, hogy a kambodzsai turista vízumot online igénylését. Ennek még utána kell járnom.)

Fontos: Sok országba csak az utazás időpontját 6 hónappal meghaladó érvényességű útlevéllel engednek be!

3. Oltások:

Az indulás előtti hónapokban visszatérő látogatói lettünk a Nemzetközi Oltóközpontnak. Egyetlen kötelező oltásunk volt (Chile miatt a Sárgaláz elleni), a többi amit beadattunk, azok - erősen - ajánlottak voltak:

- Hepatitis A és B elleni kombinált oltóanyag: Mindkét (A és B) hepatitis (májgyulladás) formától megvéd. Az oltásokat 0-1-6 hónap időbeosztással kell beadni. A teljes oltási sorozat felvétele esetén (3 adag oltóanyag) a védettség életre szóló, emlékeztető oltás felvétele nem indokolt. Mi a 3. olást már nem adattuk be, így mi ha jól emlékszem, akkor csak 5 évig vagyunk védettek.

- Sárgaláz elleni védőoltás: több országba történő beutazás esetén szükséges. A sárgaláz elleni oltás az egyetlen kötelező oltás, amiből bizonyos országokba érkezve, vagy fertőzött területről kiutazva kérhetik az oltást igazoló okmányt. A védőoltás 10 évre szóló védettséget biztosít.

- Hastífusz elleni vakcina: beadásával 3-5 évre szóló védettség érhető el.

- Diphtheria (torokgyík) + Polimyelitis (gyermekbénulás) + Tetanusz kombinált oltás: 10 évente újraoltás szükséges.

A malária ellen nincsen védőoltás, csak gyógyszerrel lehet védekezni. Szedését még az utazás előtt meg kell kezdeni, és tovább kell folytatni a hazatérést követően is az előírtak szerint. Ám mivel csak 3 hétre nyújtanak (nem 100%-os) védelmet, így nekünk ez amúgy sem lett volna jó. A durvább mellékhatásokkal járó 3 hónapig szedendő verzióról pedig inkább lemondtuk, helyette speciális szúnyogriasztó sprayt vettünk az útra.

4. Biztosítás:

Mi a CareMed utasbiztosítás Gold változatát választottuk. Ennek részletei: CareMed.pdf (234,8 kB)

5. Nemzetközi jogosítvány:

Egymásnak ellentmondó információkra bukkantam, így felvettem a kapcsolatot az új-zélandi tisztelebeli konzullal, aki készségesen elmondta, hogy elegendő a magyar (uniós) vezetői engedély Új-Zélandra, de ennek ellenére ő javasolja kiváltani a nemzetközi engedélyt, mert vannak olyan autókölcsönző cégek, amelyek ragaszkodnak a nemzetközi engedélyhez. Így végül mindketten kiváltottuk:

"Nemzetközi vezetői engedélyt annak adhat ki az okmányiroda, aki érvényes vezetői engedéllyel rendelkezik, és olyan országban kíván vezetni, amelyben nemzetközi szerződés vagy viszonyosság alapján az érvényes magyar okmány járművezetésre nem jogosít. A nemzetközi vezetői engedélyt az érvényes vezetői engedély adatai alapján állítják ki, és csak a magyar vezetői engedéllyel együtt érvényes.

Ügyintézéskor bemutatandó okmányok:

  • személyazonosság igazolására alkalmas érvényes okmány (személyazonosító igazolvány, útlevél)
  • lakcímigazolvány (a személyazonosító jelet tartalmazó hatósági igazolvány)
  • külföldi állampolgár esetén a szokásos tartózkodási hely országát igazoló okmány

Ügyintézéshez csatolandó okmányok:

  • 2 db fotó (arcképmás)
  • igazgatási szolgáltatási díj megfizetését tanúsító igazolás

Költségek:
Az eljárás díja 2300 forint.
A nemzetközi vezetői engedélyt a kérelem beadása után azonnal kiállítják az okmányirodában."

6. Autóbérlés:

Autót bérlenünk csak Új-Zélandon kell (10 napra), ott ugyanis ezzel tervezzük felfedezni az északi szigetet. Választásunk az alábbira esett:

Lucky Crib:

 

  • Vehicle: 1997-1999 Toyota Estima
  • Engine: 2.4L Petrol
  • Gearbox: Automatic Transmission
  • Fuel Consumption: 10-12 Litres per 100k
  • Bed: 1.9m x 1.3m
  • Height: 1.8m
  • Length: 4.6m
  • Width: 1.60m
  • Interior Height: 1.20m
  • CD Player & radio (iPod plug)
  • Power steering
  • 2 bench seats that convert to double bed
  • Gas Cooker (1 burner)
  • Hand pumped cold water
  • Interior Lights (12v)
  • Living equipment & bedding supplied
  • Storage under the bench seats
  • Tanks (10L water)

Tekintettel arra, hogy Új-Zélandon büntetik a vadkempingezést, így éjszakára a Holiday TOP10 kempingekben szállunk meg.

7. Szállások:

 Erről bővebben a Programfüzet szállásokkal menüpont alatt olvashattok.

8. Kütyük:

Ahelyett a bizonyos 12,5x6,6x0,85 cm és 116g súlyú okostelefon helyett végül a Nikon P510-es fényképezőgép (elvégre ezekre a gyönyörű helyekre valószínűleg újra már nem megyünk) és (a kényelmesebb netezés, gépelés, filmnézés stb. miatt) az Asus Transformer Pad TF300T mellett döntöttünk.

9. Valuták:

Amelyekre szükségünk lesz az út alatt: font sterling (penny), USA dollár (cent), új-zélandi dollár (cent), euro (cent), ausztrál dollár (cent), bát (szatang), riel (sen), chilei peso (centavo), új sol (céntimo), új kubai peso (centavo)

Jelenlegi árfolyamok
GBP
360
2012.11.25
USD
225
2012.11.25
NZD
185
2012.11.10
EUR
290
2012.11.25
AUD
238
2012.11.25
THB
7,5
2012.11.10
KHR
0,0544
2012.11.25
CLP
0,4553
2012.11.25
PEN
84
2012.11.25
CUC
243
2012.11.25

 

 

 


 

 

© 2012 Minden jog fenntartva.

Készíts ingyenes honlapotWebnode