A világkörüli út is egyetlen lépéssel kezdődik...

Blog

2013.01.08 00:00

Buszok...

...Be kell vallanom, hogy a blogírást illetően kissé ellustultam, így most a kubai tengerpart mellől jól leégve és egy jéghideg limonádéval a kezemben próbálok visszaemlékezni az elmúlt napok történéseire. A koncentrálást olykor megzavarja, hogy oda-odalesek a tőlem jobbra eső színpadra a szambatáncosokra vagy éppen tekintetemmel Krizsit keresem a medence melletti bárban... :)

Galapagosról visszatérve Limába, immár nem csak aludni érkeztünk, most volt két napunk felfedezni a várost. El is határoztuk, hogy mindenképpen kipróbáljuk a helyi tömegközlekedést és busszal megyünk le délre az óceánhoz. Előző nap próbáltuk feltérképezni - a helyes szó inkább a megfejteni - hogyan is működik itt a tömegközlekedés. Nos, két különböző buszrendszerről lehet beszélni. Az egyik, ami az új kiépülő rendszernek számít. Ez valójában egyetlen vonalból áll, ami keresztben kettészeli Limát. Minden bizonnyal ez tölti itt be a nem létező metró funkcióját. Korszerű megállók vannak kialakítva úgy, hogy csak bizonyos összeggel feltöltött közlekedési kártyával lehessen felszállni. Mondanom sem kell, hogy minket a másik "rendszer" vonzott.

Ennél nincsenek kialakított buszmegállók, egyetlen tábla sincs kihelyezve. Abból következtettünk rá, hogy az egy buszmegálló lehet, hogy ott elkezdtek lassítani a buszok. Majd ami ezután következett, az minket is meglepett: egy ember lóg a rozzant busz ajtajában és kiabálja, hogy melyik városrész felé tart az adott járat. A lassítás alatt néhány utas leugrik, néhány pedig felszáll a helyébe. A viteldíjat egy-egy piros lámpa alatt ez a hívogató ember gyűjti be az utasoktól. Mókás volt. Másnap a saját bőrünkön is tapasztalhattuk ezeken a rozzant buszokon az utazást, és fillérekért jutottunk így el a Miraflores városrészbe, a partra, a szörfösök birodalmába.

Aznap délelőtt még ellátogattunk a szállásunktól nem messze eső San Francisco Kolostorba, ahol csupán 7 PEN-ért (ez kb. 600 forintnak felel meg) megnézhettük a templom alatti katakombát a gondosan szétválogatott és kör alakaztba rendezett csontokkal és koponyákkal, valamint a csodás hangulatú könyvtárat, amelyet úgy lehet elképzelni, mint az Indiana Jones filmekben lévőket: hatalmas polcrendszer telis-tele nagyon régi, poros könyvekkel és óriási gyertyákkal a kódexíráshoz. Sajnos ennyi leírás alapján kell elképzelnetek, ugyanis fényképezni nem engedtek sehol. (Megjegyzem, biztosan árt az esetleges vaku a könyveknek, de annyira talán mégsem, mint a berepülő és ott tanyázó galamok piszkítása...)

Az a bizonyos Grand Bolivar reggeli is megér néhány mondatot. Mivel az elmúlt két alkalommal, mikor Limában jártunk hajnalban kellett mennünk a reptérre, így elvitelre kaptuk a reggelit. Nagy várakozással néztünk elébe, hogy milyen fejedelmi reggeli várhat ránk helyben, a szálloda impozáns éttermében. Egy-egy pohár dzsúz és kávé után vártuk, hogy a kitett néhány darab péksütemény és vaj mellé mikor érkeznek az ínycsiklandozó felvágottak, sajtok, tojás, gyümölcsök és egyéb finomságok. Türelemesen várakoztunk és farkasszemet néztünk a pultnál felsorakozó 4-5 pincérrel. Nos, hamarosan rájöttünk, hogy ők sem a felszolgálásért, hanem inkább az ugrásra kész várakozásért kapják a fizetésüket.... és bizony ebben, mármint a várakozásban ők bizonyultak győztesnek. Miután számbavettük, hogy mennyi alkalmazottat kell eltartania ennek a szállodának (kezdve az atjónál álló legalább két fogadó emberrel, a londíneren, recepciósokon át a hatalmas épületet + a halban álló fordot takarító személyzettel egészen a pincérek hadáig), nos, egyből megértettük, hogy miért is ilyen szegényes itt a reggeli. A péksüteményeket az utolsó morzsáig megettük és arra gondoltunk, milyen bőséges is volt az eddig elcsomagolva kapott reggeli a muffinokkal, kekszekkel, almával és literes narancslével fejenként...

2012.01.10 A rum és a szivar hazája

A havannai szállásunk szuper volt. Egy, a tengerre néző 20 emeletes ház 5. emeletét vette meg egy testvérpár (Martha és a nővére), akik teljesen felújították azt, rendezett, szép kis szobákat alakítottak ki saját fürdőszobákkal, és közös ebédlőt a mesés reggelikhez, amire már nagyon ki voltunk éhezve... Ja, és olyan isteni mohitót készítettek nekünk welcome drink gyanánt, hogy az semmi eddigi, mohitónak hívott itallal nem említhető egy lapon!A reptérről befelé tartó úton csak kapkodtuk a fejünket és ámulva figyeltük az itteni autócsodákat. Rózsaszín, lila, sárga, kék, zöld stb. oldtimerek, mintha egy 50-es évekbeli amerikai filmbe csöppenne az idelátogató. Mi is alig hittünk a szemünknek, hogy ott a belvárosban, amerre mi laktunk és jártunk, szinte keresni kellett a "normális" autókat. Rengeteg itt ez a régi csoda járgány, és tényleg igaz lehet, hogy ha elkezd rohadni egy Chevrolet hátulja, de találnak egy régi Fordot, amelynek az eleje esik szét, akkor összeépítik ezeket, és megszületik az új taxizásra alkalmas jármű. Az összes ilyen egykor szebb időket is megélt amerikai cirkáló ugyanis taxi is egyben. Olcsóbb itt a taxi, mint a helyi busz.

Egy napunk volt Havanna felfedezésére: ellátogattunk abba a bizonyos (Havana Club) rum múzeumba is, de a szivargyárat sajnos ki kellett hagynunk, mert ők szabadságra mentek január 19-ig. Aztán csak úgy csatangoltunk a színes, omladozó vakolatú épületek között. Azokat a boltíveket, amelyeket egy-egy erősebb szél már ledöntene, ahelyett, hogy felújítanák, inkább teljesen aláfalazzák. Egy-egy ilyen omladozó épület aljában hol a hentes pakolja ki (a tűző napra!) a húsokat, hol a fodrász hívogatja be az embert. Hogy mit is hívnak errefelé hentesnek, zöldségesnek és fodrásznak, nos, azt inkább nézzétek meg saját szemetekkel a képgalériában...

2012.01.12 Homokos part és cocktail a kézben

A távolsági buszok előtt viszont le a kalappal. A Viazul busztársaság járatai európai szemmel is rendezett, tiszta buszok, egyenruhás sofőrökkel.

Megérkeztünk utunk utolsó állomásához. All inclusive ellátás, fehér homokos tengerpart,  végtelen mennyiségű cocktail, napsütés, rumba... Csak nehogy elfelejtsünk hazamenni! ;)

A mai nap tanusága holnapra: nem muszáj degeszre ennni magunkat minden egyes étkezésnél, és némi mozgás sem lesz kárunkra. Holnap talán a kajakozás, katamaránozás, pingpongozás és futás is belefér a strandolás mellé.

Hétfőn pedig már irány vissza a havannai reptérre, ahol Madridig még vár ránk egy 9 órás repülés, majd egy kisebb út Londonig. A Magyarország története sorozat további letöltött részeit (Nagy Lajosnál tartunk most) pedig már az utolsó, Heathrow-n átvészelendő éjszakánkra tartogatjuk...

2013.01.05 00:00

Varázslatos állatvilág

A következő napokban Floreana, Espanola és San Cristobal szigeteket jártuk be, de az egyszerűség kedvéért ezen élményeket én most összevonom. No, meg persze így utólag kicsit össze is mosódnak a napok, de ha jól emlékszem, akkor Floreana szigetén a második napon mentünk el ahhoz a bizonyos postaládához.
Ezen a szigeten egyetlen ember sem él, ezt a híres postaládát még az első ideérkezők állították igen régen, és manapság a turisták körében érdekes szerepet tölt be: ki-ki kedvére bedob egy a saját nevére megcímzett képeslapot, majd megnézi, hogy a saját országából/városából van -e lap a ládában, és ha talál egy otthonához közelit, hát azt elviszi magával és átadja odahaza a címzettnek. Régen még akár éveket is lehetett várni egy-egy képeslap megérkezésére, de manapság már annyi a turista (számukat évi 70.000 főben maximalizálták, ennél többet nem engednek be), hogy ki tudja, lehet, hogy az üzenetünk előbb hazaér, mint mi magunk...
Bármely szigeten is jártunk, hihetetlen élmény volt számunkra az állatok közelsége. Itt az ember úgy érezheti, hogy ő errefelé valóban csak egy látogató. Látogató egy elképesztő állatvilágban!
A feltöltött képek között található egy, ahol a fókák a kikötő padjain szunyókálnak. Ez itt teljes természetes, hol játékosan lubickolnak a part közelében, hol lustán heverésznek a csónakokon. A parton karnyújtásnyira lehet sétálgatni közöttük úgy, hogy ők egyáltalán nem zavartatják magukat, szoptatják picinyeiket, akik aztán játékosan harapdálják a leguán hosszú farkát...
Egy alkalommal éppen a sziklás vidéken fészkelő madarakat fürkésztem, mikor azt hittem, hogy a valaki rálépett a lábamra, holott csak egy fóka haladt keresztül rajta. Krizsi pedig az egyik búvárkodás alkalmával szembe is találkozott egy ilyen ártatlan bociszempárral, majd ez a parton igen esetlen mozgású fóka pillanatok alatt, bámulatos ügyességgel, hirtelen tűnt el a mélységben. Tündériek!
Általában délelőtt és délután is volt egy-egy óra snorkelling lehetőség, amelyet - bár jéghideg volt a víz - igyekeztünk minél többször kihasználni. Talán éppen a legelső alkalommal lehetett, amikor lenézve alattunk a mélyben egy kb. 1,5 méteres cápa úszott el. Hihetetlen élmény volt, kapaszkodtam is Krizsibe rendesen...
Míg a nagyon finom fehérhomokos partokat inkább a fókák, addig a sziklás partokat a színes rákok, leguánok és madarak veszik birtokba (itt ugyanis emlősök nincsenek, helyüket a hüllők vették át).
A madárvilág is varászlatos: láttunk rózsaszínű flamingót kecsesen lépkedni a távolban, felettünk a szél áramlatain vitorlázó fregattmadarakat, és előttünk lenyűgözően udvarló szulákat. Ezek nagyon mókás kis madarak. Valamennyien fehér lábakkal születnek, majd a felnőtt példányok között akad szürke, narancs és kéklábú. Ez utóbbi fajta a legérdekesebb. José szinte minden helyi állat hangját tudta utánozni, így az sem okozott neki problémát, hogy ezeket a madarakat udvarlási táncra ösztönözze nekünk: először a tojó és a hím megnézi egymás lábát, hogy annak színe elég tetszetős -e, majd a hím mókásan felváltva emelgetni kezdi ezeket az élénk világoskék méretes lábakat, mintha táncot járna a tojónak. Szerencsére sikerült videón is megörökítenem ezt a nem mindennapi udvarlási rituálét.
Egyedül a galapagosi pingvinnel nem találkoztunk, mert ők inkább az északi kisebb szigeteken laknak, oda pedig a mi utunk most nem vezetett. Mindenesetre így is számtalan hihetetlen élménnyel lettünk gazdagabbak, és ezen a földünk talán utolsó édenkertjén eltöltött egy hét volt számunkra eddigi életünk egyik legcsodásabb hete. :)
A varázslatnak a reptéri buszon tolakodó embersereg vetett véget.

2013.01.01 00:00

A földi paradicsom

... de erre a csodára nem lehet felkészülni. Nem titok, hogy a számos úticél közül ezt vártuk a leginkább, ám ez mégis minden képzeletünket felülmúlta. Galapagos tényleg maga a földi paradicsom!
A teljes szigetcsoportot nemzeti parkká nyilvánították, és fejenként 100 dollár belépőt kell fizetnie minden turistának. Szigorú szabályokkal próbálják védeni az itt lévő páratlan növény- és állatvilágot, így például hivatalos kísérő nélkül egyetlen látogató sem bolyonghat kedvére. Nekünk Jose (kiejtve: Hozé) "jutott". Ő egy igazi galapinyjó (no, ezt biztosan nem így kell írni), azaz helyben született. Elmesélte, hogy a spanyolok véletlenül fedezték fel a Galapagos-szigeteket 1535-ben, majd az 1800-as években indult meg az igazi roham, amikor híre ment a nagyvilágban ennek az édenkertnek. Ma már csak három módon jöhet ide valaki:
1) turistaként max. 3 hónapra
2) önkéntesként max. 1-2 évre, vagy
3) ha hozzámegy egy galapinyjóhoz vagy galapinyjához
A kis sziget neve, ahol leszállunk: Baltra. Itt csak egy picinyke repülőtér van, semmi egyéb. A hajónk Santa Cruz szigtén lévő Puerto Ayora városában vár ránk. Kedves kis hajó, velünk együtt 10 turistával és 5 fős legénységgel, akik között van a kapitány, a másodkapitány, a gépész, a séf és Lenin, a mindenes. Igen, Lenin. Megosztotta velünk, hogy az apja igazi kommunista volt, így lett ő Lenin, a bátyjai pedig Sztálin és Ernesto. A soron következő lett volna Fiedel, de - Lenin szerint szerencsére - nem született több fiú a családban :)
Amíg az Andokban az Inka túrán sátorban készültek a finomabbnál-finomabb ételek, addig itt a séf "birodalma" egy maximum 2x1 méteres, folyton imbolygó konyha volt. Valahányszor arra tévedtem (ez mondjuk ezen a kis hajón gyakran megesett), elképedve figyeltem, hogyan alkot a szakács ezen a mindössze két négyzetméteren. Igaz a mi kabinunkban sem lehetett eltévedni: egy emeltes ágy, néhány polc és egy apró fürdőszoba. Ez volt a mi kis "lakosztályunk" a következő napokban...
Hajónk indulása előtt még ellátogattunk a Darwinról elnevezett teknős parkba. Kiváncsian vártam, hogy mi igaz abból, hogy errefelé az állatok szabadon, az emberektől egyáltalán nem zavartatva élnek. Nos, ez hamarosan bebizonyosodott, amikor menetközben a busz ablakából azon versenyeztünk Krizsivel, hogy ki fedez fel több óriásteknőst az út mentén, vagy éppen áthaladva előttünk az úton...
Kiszállva a buszból már nem számoltuk tovább: rengeteg, hatalmas teknőspáncél körös-körül, karnyújtásnyira tőlünk. José sokat mesélt róluk: 250-300 kg súlyú a hímek páncélja és a haladási sebességük kb. 400 m naponta. Viszont a vízben azért ügyesek, egy későbbi snorkellingezés alkalmával úsztunk is egy példánnyal, de erről majd később.
Hajónk rendszerint éjszakánként utazott át a következő szigetre (amit napközben bejártunk), így izgultunk kicsit, hogy a hangos motor és a szűnni nem akaró imbolygás vajon megnehezíti-e számunkra az elalvást, de ezzel szerencsére semmi problémánk nem adódott. Ha napközben nem fáradtunk volna el eléggé - amire azért nem igazán volt példa - akkor Ábel a rengetegben után Ábel az országban (időközben pedig már Ábel Amerikában) hangoskönyvek néhány percnyi hallgatása segített minket mély álomba.

2012.12.31 00:00

Búcsú 2012-től

Eddigi utunk során a repülő járatok módosulását szerencsére megúsztuk. Izgulnivalónk egyedül a (Lima és Cusco közötti) Peru belföldi járatoknál lehetett, mert ezeket a világkörüli repülőjegyeink nem tartalmazták. Így bármilyen módosítás, járat lekésés stb. a mi hibánknak minősül, ha a világkörüli jegyeink következő állomására (Ecuador Guayaquil városába) Limából nem tudunk időben elindulni. Nos, ennél a bizonyos Cusco - Lima belföldi járatnál bőven kijutott az izgulásból:
A becsekkolásnál minden rendben ment, már nagyon rutinosak vagyunk a reptéri teendőket illetően. A beszállókapunál várunk úgy fél órája, amikor halljuk a nevünket a hangosban valamilyen számunkra ismeretlen spanyol szöveggel. Megkérdezzük a legközelebbi ügyintézőt, aki megnézi a jegyeinket és azt mondja, hogy minden rendben, üljünk csak tovább nyugodtan. Újabb fél óra telik így el. Szerencsére az az érzésem támad, hogy valami mégsincs rendben, így járok egyet. Nos, hamarosan kiderítem egy másik ügyintézőnél, hogy a járatunkat törölték. Kisebb szívroham, Krizsi, Miho és két másik amerikai lány értesítése a tényekről (ők szintén erre a járatra vártak nagy nyugalomban), és irány vissza egészen a bejáratig... Az újabb becsekkolásnál visszakapjuk majd újra feladjuk a csomagjainkat, aztán szerencsére kiderül, hogy a következő járat, amire a jegyeinket kicserélik, még aznap, néhány óra múlva indul. Újra csomagellenőrzés és már ott is ülünk ismét a beszállókapunál, immáron éberen figyelve a hangosbemondót. Ezekkel azonban aznap nem nagyon volt szerencsénk, ugyanis egy-két óra várakozás után felszállva a gépre (azt már csak megemlítem, hogy a Krizsi helyét duplán adták ki, így ez is okozott némi fennakadást), a kapitány bemondja, hogy probléma adódott a navigációs rendszerrel, legyünk türelemmel. Az újabb végtelennek tűnő várakozásnak végül az ablakban egyre távolódó reptéri épület vet véget. Kiérünk a kifutóra, elkezdünk gyorsítani, és... majdnem felszálltunk. Csak majdnem, mert az egyik utas hirtelen rosszul lett, így visszagördülünk a parkolópályára, ahol már vár minket egy mentő. Végül azt hiszem az utas jobban lett, így a járattörlés, műszaki hiba és sürgősségi helyzet után végre elindultunk Limába.
A Grand Bolivarban már ismerősként üdvözöltek minket és mosolyogtak, mikor ismét jeleztük, hogy másnap szintén hajnalban indulunk tovább Guayaquilbe, így a reggelit megint elcsomagoltatnánk.
Guayaquil barátságos, szép, rendezett város. Dél-Amerikában ez lett a kedvenc városunk. Örültük, hogy az év utolsó napja éppen itt ért minket. Hogy a szilveszter miatt van-e, vagy máskor is ez a rend, azt nem tudjuk, de kb. 100 méterenként őrök álltak a parkokban, szobroknál, szökőkutaknál, vagy csak úgy az utcasarkon. Mindenesetre mindenhol rend és tisztaság uralkodott. A szállásunk - valószínűleg a város legszebb részét képező - parkokkal övezett folyóparton volt, és az ablakból lenézve látjuk, hogy az ekvádoriak hogyan ünneplik a szilvesztert. A főutcán hömpölygő tömeggel mi is vándoroltunk egy ideig egyik színpadtól a másikig. Ezek egyébként körülbelül 100 méterenként követték egymást, így mivel a szállásunk éppen kettő közé esett, a helyi népzene és a popzene érdekes egyvelegét hallgathattuk. Az esti tűzijátékkal is kitettek magukért, bár érdekes módon ez nem éjfélkor, hanem úgy 8-9 körül volt. Illetve lehet, hogy éjfélkor is volt egy ismétlés, de őszintén szólva mi akkor már az igazak álmát aludtuk, és lelkiekben készültünk Galapagosra...

2012.12.29 00:00

Inkák Útja 5. nap

Elérkezett a nagy nap, végre megpillanthatjuk a Machu Picchut, ezt a varázslatos történelmi szentélyt. Nem tévedés, a csapat hajnai háromkor kelt azért, hogy két órát várva a tábor alatt mintegy 100 méterre lévő kapu kinyitásakor mi indulhassunk először az utolsó 4 km leküzdésére. A korai ébredés jutalma az Inti Punku-ról elénk táruló Machu Picchu napfelkelte lett volna, ha a köd nem rejtette volna el előlünk ezt a minden bizonnyal gyönyörű látványt... Sajnos a romvároshoz érve a szitáló eső csak tovább erősödött, így jól átázva hallgattuk Rózi érdekes történeteit az inkák életéről, vallásáról és nem akármilyen építészetéről. Bámulatos, hogy ez a nép mindenféle fémszerszám, habarcs és gép nélkül hogyan tudott ilyen csodát alkotni. Szerencse, hogy a spanyol hódítók nem találták meg ezt a várost (útjukat állták az általunk az elmúlt napokban leküzdött hatalmas hegyek...), így mindez többnyire épségben megmaradhatott az utókornak. Varázslatos!
A félelmetes szerpentines buszozás alatt még nem, de az ezt követő vonatút, majd kisbuszozás alatt már valamennyien dőltünk jobbra-balra a fáradtságtól, és arról ábrándoztunk, hogy visszatérve Cuscoba a szállásra vár minket a forró zuhany és a kényelmes ágy!

2012.12.28 00:00

Inkák Útja 4. nap

Másnap szokás szerint a reggel eljöttét a sátrak elé a mosakodáshoz kikészített lavor langyos víz és az erőgyűjtéshez szükséges egy-egy csésze forró kokatea jelezte. A tegnapi küzdelem után jutalomképpen a túra egyik legszebb napja várt ránk. Csupán 16 km, zömében lefelé, de nem akármilyen tájakon. Természetes szűk barlangok, vízesések, a folyók felett fagerendákból álló kis hidak, valamint gyönyörű sziklákkal és kövekkel (amelyeket természetesen meg kellett örökíteni <- kire ütött ez a fiú?) borított zöld mezők tarkították utunkat. Az igen keskeny utak mellett a völgyben megülő köd miatt megbecsülhetetlen mélységű szakadékok húzódtak. Ilyenkor oldalra nézni is alig mertünk, és csak reménykedtünk, hogy nem hangzik el a "porter" felkiáltás avagy éppen nem jön velünk szembe egy láma...
A vacsoránál még várt ránk egy meglepetés. Az első esti bemutatkozásnál kiderült, hogy volt a csapatunkban három nászutas pár is (egyéként volt még egy világkörüli utas pár is, akik eddig jártak a Galapagos szigeteken és Dél-Amerika után Új-Zélandra, Ausztráliába, majd onnan Thaiföldre készültek, pont mint mi, csak ők az ellenkező irányba. No és még egy apró különbség, hogy ők mindezt fél év alatt teszik meg...). Visszatérve a meglepetéshez, kiderült, hogy a szakácsok - a hordárok segítségével - a maguk kis 16 km-es túrája után azzal töltötték a délutánt, hogy a sütöttek nekünk egy isteni finom, karamellel borított narancstortát. A három pár neve - köztük a miénk is - és az őket szimbolizáló három origami volt a díszítés a tortán. Az origamikat Miho hajtogatta titokban, gondolom két emelkedő közötti 5 percnyi pihenőben... :)

2012.12.27 00:00

Inkák Útja 3. nap

Első két nap csodás időnk volt, a napsütésben az ausztrál és a kanadai pár le is égett rendesen. Mondta is Rózi, hogy értékeljük ezt a szép időt, mert ez ritka errefelé az esős évszakban. Náluk ugye két évszak van: a száraz, amikor minden kopár, és az esős, amikor gyönyörű zöldek a hegyek. No, mi lehet, hogy nem értékeltük eléggé, mert a harmadik naptól jól megkaptuk odafentről a magunkét. Egész éjszaka esett, a sátrunk pedig beázott, így néhány ruhánk (pl. a túranadrágom is) jó nedves lett reggelre. De gyakorlatilag ennek egy óra múlva már semmi jelentősége nem volt, mert aznap egész nap úgy zuhogott, mintha dézsából öntötték volna, így hamarosan mindannyian tetőtől talpig csurom vizesek voltunk.
Pedig aznap ránk fért volna a segítség odafentről, mert az a 12 km nem volt semmi... 3.000 m magasról indultunk, először 4-5 órán keresztül csak felfelé (de nem ám lankás úton, hanem az inkák által épített elképesztően meredek, köves lépcsősoron) egészen Warmiwanusca 4.215 m magas csúcsáig! Ez emberfeletti volt! Ennyi, ezt máshogy nem tudom jellemezni. Már-már azt hinné a túrázó egy-egy kanyarban, hogy ennél feljebb menni már nem lehet, nincs az az erő, nincs az a kitartás, de bizony van... Megcsináltuk! :)
A 12 km befejező kilóméterei már gyerekjátéknak tűntek. Kb. 2 óra meredeken lefelé a rendkívül csúszos köveken. (Egyébként ez rejtély számomra, hogy ezek az alacsony inkák miért ilyen magas lépcsőfokokat építettek). Felfelé a csapat vége felé küzdöttünk a lépcsőkkel - persze miattam, Krizsi bírta volna, de hát ilyen egy rendes férj... - lefelé viszont a tervezett 2 óra helyett szerintem mi 1 óra alatt lent voltunk. Megirigyelve a hordárok elképesztően könnyed szökkenéseit ezeken a vizes köveken, egész ügyesen utánuk eredtünk, aminek aztán a részemről egy fenékre huppanás lett a vége. Hiába, ehhez évek kellenek. Bár a legrutinosabb hordárok is 4-5 év után abba kell hogy hagyják ezt az egyébként errefelé kiváltságot jelentő és jól jövedelmező munkát, ugyanis a derekuk nem bírja tovább.
Röviddel a táborba való "beesésünk" után szerencsére elállt az eső, így hamarosan a környéken az összes fa, bokor és sátortető száradó ruhaneműkkel lett tele.

2012.12.26 00:00

Inkák Útja 2. nap

Elvittek minket a 2.600 m magasan fekvő ún. 82-es kilóméterkőhöz, ahonnan az Inkák Útja indul. Itt tették fel utoljára a kérdést, hogy biztosan nem akar -e valaki vonattal menni, mindenki jól meggondolta -e, hogy mire vállalkozik. A hordárok itt csatlakoztak hozzánk, mérlegelés, aztán irány az Andok...
Ezen a napon nem mentünk sokat (11 km), és a magasság különbség sem volt jelentős, a 3.000 méter magasan fekvő Wayllabamba-ig túráztunk, ahol már vártak minket a felállított sátraink. Erről már korábban olvastam, de élőben látni egészen más: ezek a hordárok a fejenként 24 kg-mal a hátukon, egyszerű gumipapucsban úgy szaladgálnak ezeken az utakon, hogy az valami hihetetlen! Mi majd kipurcanunk, és levegő után kapkodunk egy-egy hegymenet legelején (túrabotokkal a kezünkben és van aki hátizsák nélkül), mikor egyszercsak elhangzik a "porters" felkiáltás, mi félre állunk - már amennyire lehet ezeken a szűk kis utakon - és sorra viharzanak el mellettünk az egymással versenyző izmos vádlijú hordárok. Majd mire ebédre mi félholtan megérkezünk a folyó melletti tisztáshoz, addigra már ott vár minket a felállított sátor az ebédhez, megterítve az asztal (rendesen megadva a módját), és megfőzve a három fogásos ebéd! Ezek ugyanazok a hordárok, akik velünk együtt indultak, és bizony így megy ez minden nap: mi kikászálódunk a kétszemélyes sátrainkból, elindulunk, ők lebontanak mindent, összepakolnak, egy órán belül már biztosan mosolyogva lehagynak bennünket, és frissen üdén várnak a megterített asztallal. Hihetetlen! És ha ez még nem volna elég: az első este a bemutatkozásnál egyesével elmondták, hogy honnan jöttek és hány évesek, és bizony volt köztük nem egy, aki 50-58 között volt! Mármint nem kg, hanem év :)
Az ebédről is muszáj ejtenem néhány szót. Minden délben és este leves, főétel és desszert. De nem akármilyen főétel, legalább 3 féle köret a hús mellé (vegetáriánusoknak külön főztek), és a desszert például ott sütött almáspite. Ezt alig akartuk elhinni. Ott, az Andok mélyén, ahol aztán nincsen jól felszerelt konyha, a legközelebbi település majd csak a Machu Picchunál lesz, három nap múlva...

2012.12.25 00:00

Inkák Útja 1. nap

Pontos leírást kaptunk, hogy mit is érdemes magunkkal vinni erre a túrára, de így utólag bizony nem mindig jól rangsoroltunk. Jó lett volna még egy fejlámpa, hiányzott a sál is, de leginkább a poncsó (ebből egyet kellett is vennünk útközben). Aminek viszont semmi hasznát nem vettük: a tisztálkodószerek, az evőeszközök és a laptop (ugyanis hulla fáradt lettem a nap végére, így egy betűt sem írtam, utólag próbálok visszaemlékezni).
A túra alatt hordárok végezték a cipekedés oroszlánrészét. Nemrégiben szabályozták, hogy egy hordár maximum 24 kg terhet vihet magával. Ebbe a súlykorlátba az alábbiaknak kell beleférnie: a 16 fős túracsapat 3 napi élelmiszer alapanyaga, a főzéshez-sütéshez (erről még később írok!) szükséges konyhai eszközök, a főző sátor, az étkező sátor, asztalokkal, székekkel, a 16 fő sátra, matraca, hálózsákja, valamint ugyanez saját maguk részére is (ugyanis előírás van arra, hogy a hordároknak is ugyanolyan matracot és hálózsákot kell biztosítani, mint a túrázóknak). Így adódott, hogy a 16 fős túracsapatot (+2 túravezetőt) kísérte összesen 2 szakács és kb. 17 hordár.
A súlykorlát ránk nézve azt jelentette, hogy minden túrázó megpakolhatott fejenként egy-egy zsákot, amely nem lehetett több 6 kg-nál. Ezt nagyon szigorúan vették, az út során minden ún. check point-nál mérlegelték a táskákat, és ha valamelyik hordár által cipelt teher meghaladta volna az előírt 24 kg-ot, az bizony súlyos bírságot jelentett volna. Szerencsére erre nem került sor. A fejenként 6 kg első hallásra akár elégnek is tűnhet, de ha belegondolunk, hogy a hálózsák 2 kg, a matrac 1 kg, akkor már csak 3 kg marad... így szinte mindenki cipelt saját hátizsákot is a leadott zsák mellett.
Hogy ki az a mindenki? Volt a csapatban kanadai, amerikai, angol, ausztrál és chilei pár is, valamint egy japán fiatal lány és egy Senegalban élő amerikai srác. Ez volt a mi kis csapatunk. Csupa hozzánk hasonló fiatal, akik többsége (Miho-t, a japán lányt és minket kivéve) anyanyelvükként beszélték az angolt, így ez az egy hét számunkra felért egy intenzív angol nyelvtanfolyammal. Rózi, a guide (persze biztosan nem így írja a nevét) egy fiatal, perui nő volt, aki a dzsungelben nevelkedett a nagymamájával, majd valamilyen magaslati betegség miatt került egyszer Cusco-ba, ahol rácsodálkozott a világra, tanulni kezdett, egyetemet végzett és már a 160. csoportját vezeti a Machu Picchu-hoz és ismerteti nekünk angol nyelven ősei kulturáját, hagyományait. Nagyon kedves, figyelmes, vidám, de ha kell, akkor határozott lány. Szuper guide! És igen, 160. alkalommal teszi meg ezt a nagyon nehéz 44 km-t, amire a végén mi mind azt mondtuk, hogy gyönyörű volt, egyszer az életben meg kell csinálni, de nekünk elég volt egyszer!
Az első nap a rákészülésé volt, nagyrészt kisbusszal utaztunk, néhány kilómétert túráztunk csak, hogy a szervezetünk alkalmazkodjon a klímához és kiderüljön, hogy kinek kell pirulákat szednie.
Ellátogattunk egy kis magán állatkerbe, ahol az inkák három szent állata közül kettőt is láthattunk élőben: a pumát és a kondort. Előbbit csak ketrec mögött, de utóbbihoz be is engedtek minket. Félelmetesen nagyok ezek a kondorok, és hogy repülni is láthassunk egy ilyen méretes madarat, egy hatalmas - talán marha - lábszár csonttal csalogatták oda őket. A harmadik szent állat, amivel - szerencsére - nem találkoztunk a túránk alatt, az a kígyó. Viszont láttunk sok-sok lámát és alpakát is, akiket meg is etettem a következő állomásunkon, egy helyi kis közösségnél. Itt megnézhettük, hogy készítik az asszonyok a fonalakat, mivel és hogyan színezik ezeket és végül milyen mesés terítőket, ruhákat, táskákat egy egyéb csodás színes szöveteket készítenek kezdetleges, ősi technikákkal. Hihetetlen, de egy-egy terítő elkészítéséhez például fél év szükséges, amit aztán (európai mércével) fillérekért adnak el a piacon. Első nap még - testünk teszteléseképpen - felmáztunk a Pisac inka romokhoz, ahonnan fergeteges kilátás nyílt az Urubamba folyó völgyére és a környező hegyekláncokra. Itt éreztük először, hogy milyen csodás tájakban lehet részünk a következő napokban, és hogy milyen embertpróbáló is lesz ez a túra. Pedig visszagondolva, az az első napi néhány lépcsőfok semmi nem volt a folytatáshoz képest...
A szállásunk Ollantaytamboban volt és jó átmenetet képezett egy jól felszerelt hotelszoba és egy sátor közötti képzeletbeli rangsorban: itt vettünk búcsút a kényelmes ágytól és a melegvíztől, amelyekben a következő napokban már nem volt részünk.

2012.12.24 00:00

Szenteste Cuscoban

Cusco Limához képest maga a földi paradicsom. Zöldellő hatalmas hegyek között, gyönyörű környezetben, 3.400 méter magasan egy igazi kis gyöngyszem. Tökéletes hely a Szentestéhez...
Egy-egy csésze kokateával vártak minket a szálláson, ahol miután felküzdöttük magunkat a lépcsőn a 4. emeletre (nem vicc, ez tényleg küzdelem, a szervezetünknek egyenlőre nagyon szokatlan ez a klíma, ilyen magasan még nem nagyon jártunk azelőtt), tehát miután felküzdött magunkat a szobánkig, azonnal kihasználtuk a csendet és a fáradtságtól kimerült testünk pillanatok alatt mély álomba zuhant. Az ébresztőóra hangja figyelmeztett minket, hogy odahaza már elérkezett a Szenteste, így ideje bejelentkezni skype-on a családnak.
Délután (mert most már mi vagyunk később az időben, mégpedig egészen pontosan 6 órával) felfedeztük Cusco-t: a hangulatos, színes épületek, a rendezett zöld terek, a várost körülölelő hatalmas hegyláncok teljesen lenyűgöztek minket. A főtéren igazi karácsonyi hangulat és kézműves vásár fogadott bennünket. Finom vacsora, egy üveg chilei bor és bepakolás a másnap kezdetét vevő Inkák Útja túrára.

Címkék

A címkék listája üres.

© 2012 Minden jog fenntartva.